Kolejna odsłona wielkiej dyskusji o prawie do posiadania broni. Bowling for Columbine — film dokumentalny uznanego, amerykańskiego reżysera Michaela Moore’a z 2002 roku. Ogromną wartość filmu docenili nie tylko krytycy. Jest to pierwszy na świecie film dokumentalny, który odniósł również ogromny sukces komercyjny i przyniósł reżyserowi sławę. Film zdobył m.in. Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego oraz Césara dla najlepszego filmu zagranicznego.
Film zajmuje się problemem posiadania broni palnej w amerykańskim społeczeństwie. Punktem wyjścia dla filmu Moore’a była masakra w Columbine High School, która miała miejsce 20 kwietnia 1999 r. w miasteczku Littleton w stanie Kolorado. Od kul dwóch nastolatków zginęło w niej dwunastu uczniów i nauczyciel. Moore próbuje dociec przyczyn tak wielu zabójstw z użyciem broni palnej w USA. W swoim filmie stara się udowodnić, że przyczyną jest dostępność broni palnej oraz zakorzenione i utrzymywane przez media poczucie strachu i zagrożenia. W filmie Michael Moore przeprowadza wywiady z wieloma osobami, między innymi z Mattem Stone’em, współtwórcą serialu animowanego Miasteczko South Park, Charltonem Hestonem – znanym aktorem (i przewodniczącym National Rifle Association) oraz muzykiem Marilynem Mansonem — Wikipedia.
BOWLING FOR COLUMBINE
Reżyseria: Michael Moore
Scenariusz: Michael Moore
Aktorzy: Michael Moore, Brandon T. Jackson, Chris Rock
Produkcja: 2002 USA
A ja chciałbym nosić broń.
Najśmieszniejszy argument jaki słyszałem w tej dyskusji było taki, że „Jest to narzędzie, dlaczego nie możemy po prostu zakazać też używania noży?” Ok, więc jest to narzędzie, które do czegoś służy, zgadzam się z tym. Ale jest to narzędzie, które zostało specjalnie zaprojektowane, aby ranić lub zabijać ludzi, nie istnieją żadne inne zastosowania dla pistoletów. Noże mają wiele innych zastosowań i nie były wymyślone do zabijania ludzi.
Warto wyjaśnić, że tytuł „Bowling for Columbine” trywializuje incydent odnoszący się do znanego w USA teleturnieju – „Bowling for Dollars” i również wiąże się z faktem, że strzelcy poszli na kręgle, zanim zaczęli swoją masakrę. Michael Moore chce być sprytny. Wszystko, co robi musi byćsprytne i jeśli oglądasz zbyt wiele jego rzeczy to dostajesz lekkiej zadyszkii. Jego filmy mają 0 procent obiektywizmu.